TAJUK 1
|
- PROGRAM-KESIHATAN SEKOLAH
- PENDEKATAN BERSEPADU
|
1. Program
Bersepadu Sekolah Sihat (PBSS)
Kewujudan
Program adalah berdasarkan rasional berikut:
a.
Mewujudkan
satu program kesihatan yang mampu melahirkan rasa tanggungjawab bersama dan
komitmen dalam kalangan warga sekolah.
b.
Penyeragaman
beberapa program kesihatan sekolah sedia ada di bawah satu program bersepadu.
c.
Keperluan
mewujudkan satu sistem yang fleksibel, inovatif dan kreatif kepada keperluan
sekolah berlandaskan kepada keperluan semasa.
d.
Meningkatkan
kesefahaman dan kerjasama diwujudkan antara sekolah dan masyarakat dalam
menangani isu-isu kesihatan.
e.
Program
yang terancang dan bersepadu adalah suatu usaha yang teratur dan fokus ke arah
amalan kesihatan perlu dipraktikkan.
f.
Keperluan
untuk mewujudkan satu program bersepadu yang menghasilkan impak serta dapat
dinilai keberkesanannya.
Program
Bersepadu Sekolah Sihat (PBSS) perlu dirancang, dilaksana dan dinilai di setiap
sekolah. Program ini adalah sejajar dengan hasrat dan wawasan negara untuk
melahirkan rakyat yang sihat, produktif dan berkualiti.
1.2. Matlamat PBSS
Matlamat penting Pendidikan Kesihatan
adalah untuk membentuk sikap dan perlakuan yang positif terhadap kesihatan
serta melahirkan warga sekolah dan persekitaran yang selamat, sihat dan
berkualiti ke arah pencapaian wawasan negara. Untuk merealisasikan matlamat ini
adalah lebih mudah dan berkesan ketika masih kanak-kanak lagi kerana mereka
boleh dipengaruhi oleh sikap dan amalan kesihatan yang positif ibarat
"melentur buluh biarlah dari rebungnya". Tambahan pula, kanak kanak
sekolah adalah "captive audience" yang mudah dipengaruhi.
1.2.1. Objektif PBSS
Objektif PBSS adalah:
a. Memelihara dan meningkatkan
persekitaran sekolah yang bersih, ceria, selamat dan sihat.
b. Membina satu persekitaran sosial
sekolah yang menggalakkan amalan cara hidup sihat.
c. Menetapkan polisi/dasar kesihatan
sekolah.
d. Memupuk pengetahuan, sikap dan
amalan yang berkaitan dengan kesihatan supaya setiap warga sekolah lebih
bertanggungjawab terhadap penjagaan kesihatan diri, keluarga dan masyarakat.
e. Meningkatkan kerjasama dan
penglibatan komuniti di dalam program kesihatan sekolah.
i.
Menyediakan
Perkhidmatan Kesihatan Sekolah bagi:
ii.
Menilai
taraf kesihatan murid.
iii.
Memberi
khidmat rawatan dan rujukan.
iv.
Menggalakkan
bimbingan dan kaunseling berdasarkan keperluan dan masalah kesihatan murid.
v.
Memberi
penjagaan rawatan kecemasan terhadap penyakit-penyakit di sekolah.
vi.
Mencegah
dan mengawal kejadian penyakit.
vii.
Mengenal
pasti, merujuk dan membantu penempatan kanak-kanak kurang upaya.
1.3. Kepentingan Kesihatan Sekolah Dalam
Beberapa Konteks
Kesihatan adalah disasarkan kepada tiga kelompok masyarakat
iaitu:
a. Individu;
b. Keluarga; dan
c. Komuniti.
Kerjasama antara masyarakat (individu, keluarga dan
komuniti) dan sekolah menggalakkan penglibatan masyarakat dan sekolah dalam
semua aktiviti kesihatan melalui PIBG, JKKK, Persatuan-persatuan,
Jabatan-jabatan kerajaan dan bukan kerajaan. Kerjasama tersebut membolehkan
beberapa tindakan yang berfaedah seperti berikut:
a. Pemeliharaan Persekitaran
i.
Kawalan
pembiakan vektor;
ii.
Pembuangan
sampah dan saliran air limbah yang sempurna; dan
iii.
Kawasan
yang cantik, bersih, selesa dan selamat.
b. Struktur Fizikal
i.
Lokasi
yang sesuai;
ii.
Bangunan
yang selamat;
iii.
Pengudaraan
yang sempurna;
iv.
Pencahayaan
yang cukup; dan
v.
Kemudahan
bilik darjah dan asrama yang mencukupi, peralatan yang sesuai dan menyediakan
bilik rawatan yang sesuai.
c. Kerjasama antara Masyarakat dan
Sekolah
Kerjasama antara sekolah dengan masyarakat bertujuan untuk mengintegrasikan aktiviti-aktiviti kesihatan sekolah dan kesihatan masyarakat. Ia merupakan satu proses dua hala di mana kedua-dua sekolah dan masyarakat memikul tanggungjawab bersama untuk mengawasi dan mempertingkatkan lagi status/taraf kesihatan kanak-kanak. Dalam konteks ini, sekolah perlu memikirkan apakah sumbangannya terhadap masyarakat dan begitulah sebaliknya, iaitu apakah yang masyarakat boleh sumbangkan kepada sekolah. Kerjasama meliputi:
Kerjasama antara sekolah dengan masyarakat bertujuan untuk mengintegrasikan aktiviti-aktiviti kesihatan sekolah dan kesihatan masyarakat. Ia merupakan satu proses dua hala di mana kedua-dua sekolah dan masyarakat memikul tanggungjawab bersama untuk mengawasi dan mempertingkatkan lagi status/taraf kesihatan kanak-kanak. Dalam konteks ini, sekolah perlu memikirkan apakah sumbangannya terhadap masyarakat dan begitulah sebaliknya, iaitu apakah yang masyarakat boleh sumbangkan kepada sekolah. Kerjasama meliputi:
i.
Penyediaan
tandas yang mencukupi untuk murid-murid dan kakitangan;
ii.
Kemudahan
bekalan air yang selamat dan mencukupi; dan
iii.
Keadaan
kantin yang bersih dan selamat di samping pengendalian makanan yang sempurna
(rujuk Rajah 1.2).
1.4. Pendekatan Bersepadu
Enam teras utama PBSS diwujudkan satu pendekatan bersepadu
antara sektor awam, sektor swasta dan masyarakat ke arah melahirkan sekolah
sihat adalah seperti berikut:
a. Polisi
Kesihatan Sekolah;
b. Persekitaran
Fizikal Sekolah;
c. Persekitaran
Sosial Sekolah;
d. Penglibatan
Komuniti;
e Kemahiran
Kesihatan Diri; dan
f. Perkhidmatan
Kesihatan Sekolah.
1.4.1
Polisi Kesihatan Sekolah
Polisi kesihatan sekolah ialah pernyataan yang menentukan
tindakan dan keperluan sumber bagi mempromosikan kesihatan. Polisi ini
berfungsi sebagai:
Polisi Kesihatan Sekolah bertujuan untuk:
a. Menyediakan piagam sekolah sebagai
panduan kepada warga sekolah dan masyarakat luar.
b. Merancang dan mengawasi pelaksanaan
polisi kesihatan.
Beberapa polisi yang boleh dibentuk oleh
sesebuah sekolah yang berkaitan dan bersesuaian dengan keperluan sekolah ialah:
a. Polisi keselamatan makanan di kantin
sekolah;
b. Polisi pertolongan cemas;
c. Polisi keselamatan sekolah;
d. Polisi kawalan penyakit;
e. Polisi persekitaran fizikal sekolah;
f. Polisi persekitaran sosial sekolah;
g. Polisi pendidikan kesihatan; dan
h. Polisi peranan warga sekolah dan
masyarakat.
Polisi-polisi yang dilaksanakan perlu dikaji dan dikemaskini
dari semasa ke semasa.
No comments:
Post a Comment